Weight gainer: Alt du bør vide

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

weight gainer shakeHvis man gerne vil have det optimale ud af ens træning, er det vigtigt at man ligger i kalorieoverskud, hvilket vil sige at man indtager flere kalorier end man forbrænder. Men dette kan ofte være svært for mange, da man ofte bliver nød til at tvinge mad i sig, også selvom at man egentligt ikke er sulten.

Det kan også være svært at finde tid til at spise og tilberede mad flere gange i løbet af en af travl hverdag. Her kan weight gainer være en glimrende løsning, da det er en meget nem og hurtig måde til at få nogle kalorier indenbords.

Hvad består weight gainer af?

Weight gainer er en pulverblanding bestående af kulhydrater, proteiner og fedt. Fordelingen består i de fleste tilfælde af ca. 60% kulhydrater, 30% protein og 10% fedt, kostfibre og natrium. I de fleste wheight gainere er der omrking 400 kcal per 100 gram.

Proteinerne i weight gainer er whey protein (valleprotein), som er en hurtigoptagelig proteinkilder, der sikrer, at musklerne lynhurtigt får noget at arbejde med. Kulhydraterne i weightgainer er er blanding mellem langsomt og hurtigt optagelige kulhydrater.

I nogle weight gainere er der tilsat andre kosttilskud så som kreatin. Men vi anbefaler, at  man undgår disse weight gainere, da det ofte kan være svært at gennemskue, hvor meget man reelt indtager af de forskellige tilsatte kosttilskud, specielt hvis man indtager weight gainer flere gange om dagen. Køb i stedet disse kosttilskud seperat, hvis du vil bruge dem.

Hvor meget skal jeg indtage – og hvornår?

Hvor meget du skal tage, afhænger af, hvor mange ekstra kalorier, du skal bruge om dagen for at ligge i kalorieoverskud. Det er dog vigtigt, at du ikke erstatter størstedelen af dagens måltider med weight gainer, da det er vigtigt at få en sund og varieret kost. De fleste som bruger weight gainer indtager 1-3 shakes, på ca. 100 gram hver, om dagen.

Det er ofte en god ide at indtage weight gainer umiddelbart efter træning, fordi ens krop er ekstra modtagelig over for både proteiner og kulhydrater, da de tømte energidepoter skal genopfyldes.

Mange folk finder det også svært at indtage et ordentligt måltid mad om morgenen, så derfor kan det være en god ide at supplere ens morgenmad med weight gainer.

Skal man indtage weight gainer på dage hvor man ikke træner?

Det er udenfor træningscenteret, at du får større muskler, her genopbygger dine muskelfibre sig nemlig og bliver større. Dette er en energikrævende proces og derfor skal du stort set spise det samme på de dage, hvor du ikke træner, som de dage, hvor du træner. Så det er altså en god ide at indtage weight gainer på de dage, hvor du ikke træner.

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

One Response to Weight gainer: Alt du bør vide

  1. Peter april 11, 2016 at 5:47 pm #

    Hvor meget må man maksimalt indtage dagligt?

Skriv et svar

Powered by WordPress. Designed by WooThemes