Kaatsu træning: Japansk træningsform med imponerende resultater

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

Bands til kaatsuKaatsu træning eller okklusionstræning, som det også bliver kaldt, er for alvor ved at blive populært i Danmark og resten af vesten, men faktisk stammer kaatsu træning helt tilbage til 1966, hvor Dr. Yoshiaki Sato opfandt selve konceptet.

Hvad er kaatsu træning?

Helt kort fortalt, så går kaatsu træning grundlæggende ud på, at man mindsker blodtilførslen til en given muskel, alt imens man træner den.

Når man mindsker blodtilførslen til en muskel, så sker der en utrolig stor aktivering af de muskulære stamceller, og det fører til mere muskelmasse.

Hvad skal man bruge?

Man behøver faktisk ikke det store for at komme i gang med kaatsu træning. Et sæt almindelige knee wraps er faktisk længe nok.

Man kan selvfølgelig vælge at investere i sæt dedikerede kaatsu bands, men det er ikke en absolut nødvendig – det gør det bare en helt del nemmere.

Hvordan skal man træne?

Båndene skal vikles stramp, men ikke så stramt at der opstår prikken eller føleforstyrrelse (Du kan se på billedet, hvor de skal vikles rundt for at træne den ønskede muskelgruppe.

Herefter bliver det lidt specielt, for man skal faktisk træne med meget lette vægte, når det kommer til kaatsu. Vægtbelastningen skal ligge helt nede på 20-30% af ens 1RM.

Antallet af reps skal være højt – det første skal faktisk gerne ligge på hele 30 reps. De efterfølgende sæt kan derefter ligger på omkring 15.

Pauser skal holdes korte – gerne helt nede på 30 sekunder.

Ellers er der faktisk ikke andet at sige end god kaatsu træning derude!

Please follow and like us:

  • 0
  • Share
No comments yet.

Skriv et svar

Powered by WordPress. Designed by WooThemes