Gojibær – derfor er de så sunde

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

 

GojibærOprindeligt stammer Gojibærrene fra Kinas vestlige og centrale provinser, hvor de har været brugt i tusindvis af år til blandt andet at styrke synet, immunforsvaret samt energiniveauet.

Det var først efter årtusindskiftet, at folk i vesten for alvor fik øjnene op for Gojibærrets mange gode egenskaber, og det vandt hurtigt indpas som en såkaldt superfood ligesom eksempelvis chia-frø.

Hvorfor er Gojibærrene så sunde?

Først og fremmest har studier vist, at gojibær har et exceptionelt højt indhold af antioxidanter – specielt antioxidanten zeaxanthin, som giver bærret den flotte skinnende farve. Antioxidanter kan muligvis hjælpe med at beskytte kroppens celler imod nedbrydning fra eksempelvis røg og stråling.

Bærrene har også et højt indhold af aminosyrer, som er byggestenene i proteiner. Faktisk indeholder de hele 18 aminosyrer ud af de 20, som man kender til i dag.

Indholdet af vitaminer og mineraler er også højt – specielt vitamin A og kalium, ligesom de også indeholder både Omega 3 & 6.

Sådan kan du spise dem

Der findes et hav af muligheder for, hvordan man kan spise gojibær – og ingen af dem er forkerte. De har en lækker smag af en blanding mellem kirsebær og tranebær – og dermed kan de sagtens spises direkte ud af posen. Men de kan for eksempel også puttes i salat, havregryn og yoghurt, eller blandes i smoothies.

Har de nogen bivirkninger?

Man skal være opmærksom på at gojibær kan reagere med stoffet warfarin, som er blodfortyndende og blandt andet findes i medicin mod blodpropper. Bærrene kan muligvis også reagere med diabetes og blodtryks medicin, så husk at rådføre dig hos din læge, hvis du indtager noget af det nævnte medicin.

Du kan læse mere og gojibær her.

Please follow and like us:

  • 0
  • Share
No comments yet.

Skriv et svar

Powered by WordPress. Designed by WooThemes